Yogavormen

BoeddhaHatha yoga is een zachte vorm van yoga. Het is een rustige meditatieve bewegingsvorm en geschikt voor iedereen. Mijn lesopbouw richt zich op zittende, staande en liggende houdingen. Er is aandacht voor ademhalings- en meditatietechnieken en de les eindigt altijd met een ontspanningsoefening. Ik geef duidelijke uitleg over de houding en vertel daarbij wat het effect hiervan is. De les is voor iedereen en voor elk niveau toegankelijk. Zijn er beperkingen dan kijk ik naar je mogelijkheden en worden aangepaste houdingen aangeboden.

  • Bewegen zorgt voor een goede doorbloeding, houdt hart en bloedvaten in conditie en zorgt voor soepele gewrichten en spieren.
  • Ademhalingsoefeningen maken je bewust van je vitale kracht.
  • Ontspanningsoefeningen leren je om te gaan met stress en pijn.

Yin Yoga In Yin Yoga worden posities langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen. Je richt je op het bindweefsel en de gewichten in het gebied waar je de rek voelt. Het is dan ook het relatief rustige karakter van een Yin yogales dat cursisten aanspreekt. Waar je bij de meeste sporten je spieren aan- en ontspant gaat het er bij deze vorm van yoga om dat je zoveel mogelijk spieren loslaat. Het gaat juist om de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel. Je ziet het bij atleten. Zij beëindigen hun carrière niet vanwege gebrek aan de spieren, maar door problemen met hun gewrichten. Yin yoga is dé manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en te versterken. De les is juist zo lekker doordat je even niet heel intensief hoeft te bewegen, maar juist de tijd kunt nemen voor je lichaam.

Do-In is een heerlijke combinatie van oefeningen – vaak bekend uit de yoga – zelfmassage, drukpuntoefeningen en ademhalingstechnieken die ervoor zorgt dat de circulatie van Ki (levensenergie) wordt gestimuleerd en eventuele blokkades en disbalansen worden opgeheven.  Wanneer Ki vrij kan stromen, worden lichaams- en orgaanfuncties hersteld.

Stoelyoga Geschikt voor bedrijven om tijdens het werk even een moment van ontspanning te ervaren en in beweging te komen. Deze vorm van yoga is laagdrempelig omdat omkleden niet nodig is en zittende, staande, ademhalings- en ontspanningsoefeningen gemakkelijk op de werkplek of in de vergaderruimte uitgevoerd kunnen worden. Ga daarom ook eens in vergadering met jezelf! Het voorkomt en verlaagt nek- schouder- en polsklachten en geeft vermindering van stress.

Senioren yoga Vroeg of laat worden de meeste mensen bij het ouder worden geconfronteerd met het feit dat het lichaam de gevolgen daarvan voelbaar maakt. Gewrichten worden wat minder soepel, spieren stijver. Aan de conditie merkt men dat het soms wat minder gaat. Juist in deze fase heeft het lichaam beweging en aandacht nodig om te leren omgaan met de veranderingen en zo het lichaam in goede conditie te houden. Bij deze vorm van bewegen maken we gebruik van de stoel waardoor zittende, staande, ademhalings- en ontspanningsoefeningen ook voor senioren en mensen met een beperking toegankelijk wordt gemaakt.